WooCommerce – producten bijwerken via importplugin

Eerder schreef ik al over de [intlink id=”1115″ type=”post”]WooCommerce Product Import de Luxe[/intlink] voor de WordPress WooCommerce webshop. Hiermee kunnen we vanuit een csv bestand nieuwe producten in de winkel zetten. Er kan echter meer met deze plugin. Je kunt hem ook gebruiken om in één klap een groot deel van de producten te wijzigen. Elk product heeft namelijk één uniek veld, de SKU, andere velden kunnen hetzelfde zijn, maar mogen ook verschillen. De Product Import plugin heeft namelijk twee opties. De eerste is producten importeren. De plugin kijkt of de SKU van het te importeren product nog niet in gebruik is en zal zo niet, het product in de winkel zetten. Is de SKU al gebruik, dan zal hij het product weigeren.

De tweede optie is het mergen of samenvoegen van de gegevens. Bij het importeren geef je aan dat je gegevens wilt samenvoegen. Tijdens het importeren kijkt de plugin weer naar de SKU – maar nu gebruikt hij de SKU om de gegevens te vergelijken met gegevens in het csv bestand en zal nieuwe gegevens toevoegen en oude gegevens vervangen. Omdat dit puur gaat om het wijzigen van al bestaande producten (SKU’s) komt er nu een foutmelding als een product uit het csv bestand nog niet in de winkel staat.In het begin was de plugin zo ingesteld dat naast de SKU, ook de productnaam, categorie en prijs verplicht waren. Na een update is nu alleen nog de SKU verplicht bij het mergen. Hierdoor kun je heel specifiek gegevens toevoegen of wijzigen, zonder dat de ander gegevens (die je eventueel al in de winkel zelf had aangepast) weer terug veranderen.

Voor ons op dit moment een heel belangrijke plugin. Spelend met WooCommerce kom je er achter dat je dingen soms wat handiger kunt doen. Zo verschijnen de attributen gezamenlijk in één blok. Je kunt niet makkelijk één attribuut uitzetten. In ons geval betekende dat, dat we twee gegevens bij een product, die voor eigen gebruik waren, ook in de winkel zelf te zien kregen. Moet je dan alle ingevoerde producten handmatig gaan wijzigen?? Nee, dat kan nu via deze Import plugin. Ook bleek dat bij de eerdere versie van de plugin, de attribuuttermen dubbel werden toegevoegd. Dit is middels een upgrade nu wel opgelost, maar wij hadden alles nog dubbel in de winkel staan. Nu kunnen we deze attributen inclusief de dubbele termen verwijderen en alleen deze attributen weer opnieuw toevoegen. Dat scheelt toch een heleboel tijd.

Product Importer de Luxe voor WordPress webwinkel plugin WooCommerce

27 reacties

  1. Hai Karin: Ik heb de plugin Woocommerce geinstalleerd, maar als ik die activeer dan krijg ik de volgende foutmelding:
    Fatal error: Call to undefined method WP_Query::is_main_query() in /…………../stellingwarf.com/httpdocs/wp-content/plugins/woocommerce/classes/class-wc-query.php on line 36

    Heb je enig idee wat hier aan de hand kan zijn?
    Ik zou graag met deze plugin werken omdat ik er goede recensies over lees, maar hij zal eerst foutloos geactiveerd moeten kunnen worden….

    Alvast DANK !

    • Hoi Jan,

      Ik zou het niet zo direct weten. Belangrijk is dat je zowel van WordPress, als WooCommerce de laatste versie draait. Heb je dat gecheckt. Het kan wel eens zijn dat WooCommerce wel de laatste versie is, maar WordPress nog niet. Dan zoekt WooCommerce bij WordPress naar iets wat er nog niet is.
      Het kan ook een conflict zijn met een andere plugin of met het gekozen theme. Niet elk theme werkt goed samen met WooCommerce.
      Stappen dus:
      – zorgen dat alles is geupgrade naar de laatste versie
      – uitschakelen van alle plugins behalve WooCommerce en kijken of dat de foutmelding doet verdwijnen
      – een voor een weer aanzetten van de plugins en kijken wanneer je weer een foutmelding krijgt.
      – overstappen naar het standaard theme twenty-twelve of het basis WooCommercetheme van WooThemes.

      Verder weet ik dat de support van WooCommerce via de website van WooThemes erg goed is. Ik heb er hele goede ervaringen mee.

      Laat even weten waar het probleem zat, daar kunnen we anderen wellicht weer mee helpen en mocht je er niet uitkomen, laat het dan ook weten. Kijken we samen verder.

      Succes,

      Karin

  2. Hallo Karin,

    Bij het invoeren van de prijs via een WooCommerce module, zet ik de prijs op 1,49 maar staat er overal 1 euro. Decimalen staan op 2, maar verder zie ik geen optie voor prijsstellingen.

    Heb jij een tip?

    Gr, Helge

    • Hallo Helge, dat is moeilijk vanuit hier te zien. Normaal gesproken moet je netjes het bedrag zien als je de decimalen op 2 hebt gezet. Ik neem aan bij de instellingen van WooCommerce. Om meer te kunnen zeggen zou ik eens in de admin moeten kijken. Je kunt me eventueel mailen.

    • jE BENT EEN WARE HELD!! MET DEZE PLUGIN SAMEN MET wp ALL IMPORT HEB IK IN EEN KEER 9400 GEDOWNLOAD. JAMMER ALEEN DAT ER WEINIG VELDEN ZIJN EN GEEN ATRIBUTEN ZOALS KLEUR EN MATEN.

  3. Hallo Karin,

    Ben bezig een woocommerce webshop te maken. Is het mogelijk om per product een onderverdeling te maken. B.v handoeken en dan een keuze in kleur. Wit, bruin, etc, zodat je niet drie of 4 maal hetzelfde product hoeft neer te zetten

    Heb je een tip voor mij

    Gr,

    Esmée

  4. Beste Karin
    Ik heb woocommerce en csv import geinstalleerd
    Het importerenlukt bijna. Maar er gaat toch iets niet goed
    Ik importeer oa de normale prijs en de verkoop prijs. Ik zie nu aleen de normaleprijs. Het veld verkoopprijs is wel geimporteerd maar doet er niks mee
    Na edit dit produkt en daarna gelijk weer bijwerk dan staat de normale prijs doorgesteept en verkooppris staat er ook.Hoe kan ik dit regelen zonder bijwerken

    • Dat klinkt bijna als een bug in de plugin. Je kunt het beste even een ticket aanmaken bij WooCommerce. Tenslotte heb je de CSV import daar gekocht en heb je recht op support. Daar zijn ze daar goed en snel in.
      Een snelle oplossing zou kunnen zijn om alle producten te selecteren, kiezen voor bewerken (bovenaan in het keuzemenuutje), niets te doen en dan bijwerken kiezen. Alle producten wordne dan bijgewerkt. Als dat niet werkt echt even een ticket aanmaken. De ontwikkelaar van de plugin kan je dan persoonlijk helpen.

      Karin

  5. Hallo Karin,

    Ik zit met een probleem waar ik niet uit kom. Ik wil van 1 foto verschillende afmetingen aanbieden. Elke afmeting heeft een andere prijs. Ik zit bij de variaties te kijken maar kom daar niet uit. Weet jij hiervoor een oplossing?

    • Je moet dan inderdaad met variaties werken. Je maakt een eigenschap, bijvoorbeeld formaat – en daar hang je verschillende termen onder – de verschillende formaten, bijvoorbeeld, large, medium en small. Bij het product koppel je dan de eigenschap formaat en je zegt dat je dit wilt gebruiken voor variaties en slaat het product op. Daarna kun je deze eigenschappen aan de variaties koppelen en aan elke variatie een eigen prijs. Een en ander staat zeer duidelijk uitgelegd in de documentatie van WooCommerce.

      • beste, ik vind maar de oplossing niet om via het veld variaties de verschillende kleuren in te geven dat is me gelukt maar als ik het product bekijk zie ik bij de verschillende kleuren undefined staan. Ik heb alvast ergens iets verkeerd gedaan, maar kijk er me suf op. Kunt u mij helpen aub?

  6. Hoi Karin,
    Ik gebruik woocommerce . Nu is het zo dat er in de product categorieën geen producten meer getoond worden.

    Weet jij hoe dit kan?

    • Hier heb ik wel meer informatie voor nodig. Op welke pagina sta je. Had je eerst hier wel producten of heb je ze daar nooit gehad. Hoe heb je de catalogus instellingen staan? Wat is de link naar de website?

  7. Hoi Karin,

    Ik ben vandeweek gestart met worpress, woocommerce en de csv import tool.
    Werkt als een zonnetje, de winkel gaat er al echt ‘echt’ uitzien. Ik heb een affiliate webwinkel, ik maak dus gebruik van datafeeds van andere aanbieders. Het nadeel daarvan is dat deze productfeeds regelmatig geupdate moeten worden.
    Dat houdt in dat er bij elke productfeed gekeken moet worden of een artikel al aanwezig is, en zo ja, dan moet dit artikel worden geupdate.
    MAAR als een product niet meer op de nieuwe feed staat moet het artikel verwijderd worden uit de winkel. En dat is een groot probleem, dat lukt niet geautomatiseerd.
    Heb je/iemand hier ervaring mee??

    Groetjes,
    Willeke

    • Hoi Willeke, ik heb hier helaas geen ervaring mee. Je kunt eventueel je vraag ook posten in de WooCommerce groep van LinkedIn (als je daar op zit)

  8. Hallo Karin,

    Ik werk al geruime tijd met WordPress, maar sinds twee weken werk ik nu ook met WooCommerce. Ik ben voor een theater een website aan het restylen. Voorheen gebruikten we een extern bureau voor de ticket afhandeling, maar ik wil dit nu integreren binnen de eigen site.
    De vraag nu: Ik wil de donateurs een korting meegeven van een vaste prijs die kan variëren per voorstelling. Met de coupon functie kom ik hier niet helemaal uit. Heb jij misschien een idee in welke richting ik zou moeten denken? Wellicht een externe module die jij zo weet.

    Ik kijk uit naar jouw antwoord.

    Met vriendelijke groet,
    Harry Kerver

  9. ik heb een vraagje:

    kan je ook product attributen zoals kleur: goen dat iis and plus 1 euro
    maar i.c.m de 2de attributen formaat xl komt er ook weer 2 euro bij.
    dus 1+2 = +3 bvd

  10. Hallo Karin,

    Ik heb het volgende probleem. Er zou een website verhuizen van een Belgische hosting naar een Nederlandse hosting maar de Belgische zijde heeft geen database backup gemaakt. Volgens mij rest dan alleen het opnieuw maken van de website.
    In die website (webwinkel) is gebruik gemaakt van een Woocommerce plugin en die bestanden heb ik wel ter beschikking en daarin zitten alle producten. Is het mogelijk om deze gevulde plugin in de nieuwe website te gebruiken en zo ja, hoe kan ik dat integreren?
    De website (dynamicservice.be) is even under maintenance tot ik dit heb uitgezocht.

    • Het maken van een backup om te verhuizen is natuurlijk je eigen verantwoordelijkheid. Met een plugin als duplicator kun je de hele website heel makkelijk verhuizen. Is alles bij de Belgische provider weg? Vaak blijven dingen nog wel even op de server staan. De meeste providers zijn niet zo snel met opruimen heb ik gemerkt. Alleen kun je er vaak zelf niet meer bij. Ik zou de Belgische provider nog een keer benaderen of zij wellicht de database nog hebben staan en of ze je een export (sql-bestand) kunnen sturen.
      Welke bestanden heb je verder wel tot je beschikking want dat is me niet helemaal duidelijk. Wat heb je bijvoorbeeld dan van WooCommerce dat daar alle producten in zitten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *