WooCommerce – mailtje met betaallink na mislukte betaling

WooCommerce (webwinkel plugin voor WordPress) kent standaard een optie om een e-mail met factuur na te sturen. Heeft de koper gekozen voor betalen via overschrijving en is de status van de bestelling dus “In de wacht”, dan stuur WooCommerce bij deze factuur een link naar de betaalmodule mee. De koper kan achteraf dan toch nog online betalen.

Nu gebeurt het ook wel eens dat een koper halverwege het betaalproces zit, heeft aangegeven dat hij met iDeal wil betalen en dan plotseling niet verder kan omdat hij bijv de mobiele telefoon waarop de betaaltag wordt ontvangen niet in de buurt heeft. De betaling komt in de winkel dan op Mislukt te staan. Wil je in deze status weer een mail met factuur sturen, dan komt daar niet de link in te staan naar de betaalmodule.

Gelukkig is dat redelijk simpel aan te passen:

  1. Zoek in de WooCommerce plugin map, in de folder templates – email naar het bestand customer-invoice.php
  2. kopieer deze naar je theme-folder (daar in woocommerce/emails).
  3. Open het bestand in een editor en ga naar regel 5, daar vind je de volgende regel:
    [php]<?php if ($order->status==’pending’) : ?>[/php]
  4. Wijzig deze regel in:
    [php]<?php if ($order->status==’pending’||$order->status==’failed’) : ?>[/php]
  5. Sla het bestand op en upload het naar de server.

Vanaf nu zal de regel met betaallink in de factuurmail komen als de bestelling in de wacht staat (pending) of de betaling mislukt is (failed).

5 reacties

  1. Beste,

    Moet de payment provider dit ook ondersteunen of is het een betaallink die enkel binnen bijvoorbeeld (sessietijd) 15 minuten voldaan moet worden? Kortom, hoe lang is de betaallink geldig met deze aanpassing?

  2. Hoi Karin,
    Ik ben met de laatste puntjes bezig voor het online bestellen en afrekenen van bloembestellingen.
    Dit doe ik met Woocommerce. Maar nu valt het me op dat als ik na het invoeren van de factuur- en bezorgegevens doorga naar afrekeken en dit uiteindelijk niet doe er toch een factuur en bevestiging van de bestelling wordt gestuurd. Hoe kan ik dit zo aanpassen dat er alleen maar een factuur naar de besteller wordt gestuurd als die ook echt heeft betaald?

    En waar kan ik velden die ik niet nodig heb voor de factuurgegevens weghalen? Bij de temptaties?
    Alvast bedankt voor je reactie.
    Gerda

    • Hoi Gerda,
      Dit is op zich heel vreemd, want een factuur en bevestiging wordt alleen gestuurd als je ook daadwerkelijk iets besteld. Waar breek je de bestelling af? En wat staat er bij de bestelling in de backend? Want als je naar betaling gaat en je breekt bij de betaling af, dan ligt het een beetje aan het betalingsysteem of ene bestelling als geslaagd wordt gezien (maar betaling als mislukt) of niet.

  3. Beetje oud bericht maar ik zit met het probleem dat mijn webshop (met woocommerce) geen email verstuurd als ik de status verander naar ‘mislukt’. Hoe kan ik een betalingslink aan een mail toevoegen?

    • Ik denk dat je deze vraag beter even kunt stellen bij WooCommerce zelf. Ik zou dit niet weten. Want als je hem zelf naar mislukt wijzigt heeft het systeem hem dus eerst al goedgekeurd. Die betalingslink kun je toevoegen als je kiest voor betaling via overschrijving en komt eventueel in een mail bij de keuze voor iDeal, als deze mislukt of in de wacht staat. Via de backend kun je een en ander instellen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *