Ik heb op diverse websites WooCommerce, webshop voor WordPress, geinstalleerd. Onlangs is er van WooCommerce een grote update geweest, van versie 1.6.6 naar 2.0, ondertussen 2.0.8. Bij deze update zijn een aantal dingen gewijzigd, voor zover ik kan zien… verbeterd. Websites waar ik eigenlijk niets bijzonders heb gedaan met WooCommerce kan ik gewoon, zonder problemen updaten. De website en de webwinkel blijven gewoon draaien. Hier en daar zijn er ook aan de voorkant kleine wijzigingen, maar deze zijn niet noemenswaardig.
Ik heb echter ook een paar webwinkels waar we flink aan de vormgeving hebben gesleuteld. Geen winkelwagen, geen dit, geen dat.. omdraaien van de layout, slider in plaats van de product foto, productfoto in plaats van de slider. Ander uiterlijk en plaats van de mededelingen, noem maar op. Ga je dan updaten, dan kom je opeens voor verrassingen te staan. Gelukkig waren deze verrassingen voor mij in een kopie van de live-site.
Ik zal al werkend met deze update de dingen opnoemen waar ik tegen aan ben gelopen. Deze post zal dus langzaam uitgebreid worden. Natuurlijk staat een en ander ook vast te lezen op de website van WooCommerce.
Handig om te weten. Ik werk op mijn sites met Genesis en de Genesis WooCommerce Connect plugin. Het kan dus zijn dat ik tegen dingen aan loop waar iemand die niet met Genesis werkt niet tegenaan loopt.
- In de oude versie van WooCommerce was er in de template folder single-product een bestand tabs.php. Hierin kon je aangeven welke tabs je wel/niet wilde hebben op de single product pagina. In mijn geval had ik het e.e.a. in dit bestand aangepast. Na de update was opeens alles weer terug. De nieuwe versie kent geen bestand tabs.php meer maar een mapje tabs, met daarin verschillende bestanden. In deze bestanden kon ik weer de wijzigingen aanbrengen. Mapje tabs in mijn eigen theme folder en alles was weer opgelost.
- Een tweede punt was het probleem dat op twee verschillende websites opeens geen producten meer in de winkelwagen gedaan konden worden. Bij de ene website ging dit om een variabel product. In de map cart in de de themefolder stond het bestand variable.php. Na het verwijderen van dit bestand (en dus terugvallen op het origineel van WooCommerce) konden de mensen weer ‘shoppen’.
Ook bij de andere website werd het probleem veroorzaakt door een verandering in de template bestanden. Verwijderen van deze bestanden zorgden ook hier voor het weer netjes plaatsen van de producten in de winkelwagen. - Dan brengt me in ieder geval op een belangrijke tip. Ga je updaten, zorg dan dat je de WooCommerce folder in je theme map helemaal op je eigen computer hebt staan en verwijderen hem van de server. Op deze manier dwing je WooCommerce om eerst te draaien op de originele bestanden. Maar natuurlijk zitten er dan allerlei onderdelen in je website die je niet wilt hebben, of die je anders wilt. Alles in ieder geval WooCommerce zelf goed draait ga je één voor één de bestanden terugzetten, beginnende met de belangrijkste (dat is voor ieder verschillend). Controleer de werking van WooCommerce en plaats dan de volgende. Het scheelt een heleboel zoekwerk als je het zo stap voor stap doet en niet gelijk je hele WooCommerce folder in je theme map zet. Denk hierbij ook aan het eventueel even uitzetten (of verwijderen) van die onderdelen in je functions.php die met WooCommerce te maken hebben.
Ik heb per ongeluk geüpdate zonder backup. Weet jij hoe en waar ik de oude versie kan vinden
Belangrijk is te weten wat je hebt geupdated. WordPress zelf, een plugin, of beide. En wat voor update was het. SOmmige updates wijzigen niets aan de databse en daarvan kun je zonder problemen de oude bestanden weer terugzetten. Is het een update die ook wijzigingen in de database aanbrengt, dan wordt het lastiger. Waarom wil je het terugzetten? ZIjn er problemen?
Als je bij een redelijke hoster zit, dan maken die dagelijks een backup van bestanden en databases. Er zijn providers die bereid zijn om een backup van eerder terug te zetten. Sommige doen dat gratis, sommige tegen vergoeding.
Het is niet zo dat als je niets hebt gebackupt er dan nog oude bestanden ergens gezet worden. Updaten is overschrijven, dat is ook waarom ze altijd adviseren om eerst een backup te maken.
Succes
Karin
Ik heb onlangs een update gedaan van woocommerce naar 2.012 en dan werkt de IDEAL betaling van sisow niet meer. Gelukkig heb ik een backup maar wat schrijft hij over waardoor de IDEAL van sisow niet mer werkt? Iemand een idee?
Welke plugin voor sisow gebruik je? Er is er eentje die je kunt aanschaffen via WooThemes en er is een plugin van een derde partij Indigo Webdesign? Beide plugins zijn trouwens gemaakt door Nederlandse ontwikkelaars en beide ontwikkelaars zijn goed te bereiken voor vragen en melden van problemen.
Ik gebruik een plugin van sisow waar je de bestanden hamdmatig moet plaatsen en ook de database etc moet aanpassen. https://www.ideal-checkout.nl/ideal-via-sisow.html
Hallo, ik heb ook het probleem dat producten niet in de winkelwagen verschijnen, heb gezocht naar het bestand variable.php maar kan het niet vinden, staat niet in de map cart van woocommerce.
Mijzelf lukt het wel en op hun ipad kan het ook, alleen niet op de pc.
Ben wel heel blij dat dit probleem dus meer voor komt, ik heb de theme makers al aangeschreven maar die zeggen dat het komt omdat een oude versie van IE word gebruikt, zou dus betekenen dat iedereen met een oude versie geen producten kan kopen?
Wil het heel graag oplossen want niet iedereen heeft een ipad en nog heel veel mensen gebruiken de oude versie van IE.
Weet jij zo ook wat ze bedoelen met oude versie van IE? Is dat versie 6, 7, 8 of later? versie 6 is al afgeschreven door microsoft en ook 7 is al zodanig verouderd dat je daar eigenlijk niet te veel tijd in zou moeten steken (mijn mening). Oude versies van Internet Explorer zijn onveilig en er zijn genoeg alternatieven. Werkt het ook niet met WooCOmmerce out-of-the-box, dus zonder aanpassingen in je template bestanden? En heb je uitgezet dat je via dat ajax ding wilt shoppen. Dat wil ook nog wel eens helpen.
Klopt, ik heb ook niks met die oude versies maar helaas zijn er nog heel veel mensen die nog oude versies gebruiken, en dat zijn er toch heel wat die dan niets kunnen kopen op m’n webshop;). Maar heb het voor elkaar gekregen, ik las ergens dat er iets in wp-config.php veranderd moest worden (zou een js probleem zijn) en heb 2 plugins gedownload, deBug bar en Console.
Dankje voor je reactie!
Ik heb een een vraagje. Ik heb een Woocommerce plugin en als ik op mijn cart ga staan en view product of check out klik dan wordt ik naar de blog page doorgeleid. op de hyperlink verschijnt wel gewoon /winkelwagen. Op pagina’s heb ik in mijn winkelwagenpagina de juiste code ingevoerd. Hij heeft het eigenlijk altijd gedaan, tot gisteravond. Ik heb de volgende gisteren plugings geïnstalleerd Woocommerce Abandonend Cart (inmiddels verwijderd zonder enig positief resultaat) en Wysije nieuwsbrieven. Ik moet eerlijk toegeven dat ik ook een beetje heb zitten sleutelen, maar weet niet precies welke instellingen ik heb veranderd. Hebt u enig idee wat ik kan proberen.
Bij voorbaat dank.
Oh ik bedenk mij nog dat ik gister de winkelwagen pagina even uit mijn hoofdmenu heb gehaald, maar die later weer terug heb gezet. Kan het daaraan liggen en wat moet ik nu doen om het te herstellen?
Het is lastig vanaf hier te kunnen beoordelen. Het kan aan veel dingen liggen. Waar ik het eerst aan denk: zijn bij de instellignen van WooCOmmerce wel de pagina’s goed aangewezen? ZIJn inderdaad alle pagina’s aangemaakt en bevatten ze de juiste code.
Hallo,
Op de site wordt de melding – Fatal error: Call to undefined method WC_Shipping::get_available_shipping_methods() in /home/ … /domains/klanturl/public_html/wp-content/themes/touchm-1.4/woocommerce/checkout/review-order.php on line 12 – weergegeven bij afrekeken. Klanten kunnen nu dus niet afrekeken.
In WP krijg ik de melding – Je thema bevat verouderde kopieën van WooCommerce template bestanden –
De plug-in is geupdate naar de laatste versie.
Moet ik wat weggooien en zo ja, wat en waar?
Als eerste is het handig uit te vinden welk template bestand de foutmelding veroorzaakt.
Wat ik altijd doe is via ftp naar de woocommercemap in de template folder gaan. Hier staan alle aangepaste template bestanden.
– Op welke pagina krijg je de foutmelding? Is dat single product, overzicht, checkout, cart.. enz.
– afhankelijk van de pagina waarop de foutmelding komt, zet ik het template bestand in de woocommerce folder van het actieve theme “uit” door even de naam aan te passen. WordPress kan het bestand nu niet vinden en zal terugvallen op het origineel in de WooCommerce plugin folder. Is de foutmelding weg, dan is dát bestand de boosdoener. – Afhankelijk van de wijzigingen die je hebt aangebracht kun je een nieuw template bestand kopieren van de WooCommerce Plugin en deze weer aanpassen. Let op.. de structuur van de templatefiles is aangepast. Zorg dat je binnen je theme folder dezelfde structuur houdt.
– Blijft de foutmelding, dan zet je een ander bestand “uit” – totdat alles weer goed is.
Binnen WooCommerce instellingen kun je de status bekijken van WooCommerce. Daar staat ook aangegeven welke template files binnen je theme/woocommerce folder verouderd zijn.
Ik heb sinds de zomer al problemen met de winkelwagen. Na het toevoegen van een product met meerdere opties. Ik heb het product verwijderd en ben gaan neuzen in de FTP maar kan geen variable.php vinden. Het vinden van de cart map was al een crime voor me. Heb jij oplossing voor me in jip en janneke taal 😉 Ben niet heel erg een whizzkid… 1000x dank
Oh ja het probleem is dat ik nu helemaal geen nieuwe producten in de winkelwagen krijg, eerder deze week maar 1 product. Anyway het werkt niet meer 🙁
Het gaat te ver om dat hier allemaal uit te leggen. Maar alle bestanden die je voor WooCommerce kunt aanpassen vind je in de pluginmap van WooCommerce onder templates.
Hallo,
Ik heb (waarschijnlijk sinds afgelopen week) problemen met de winkelwagen.
Producten worden netjes toegevoegd, en ik kan ze ook verwijderen.
Bij de instellingen heb ik ook aangegeven dat mensen als gast af kunnen rekenen.
Als er een betaalwijze wordt gekozen, en op de knop bestelling plaatsen wordt geklikt, dan wordt de bestelling ook geplaatst maar de klant heeft geen mogelijkheid om adres gegevens in te vullen. Ook wordt er niet meer ge redirect naar de bestelling ontvangen pagina.
Heel het bestelproces heeft altijd gewerkt maar sinds afgelopen weekeind werkt het niet meer?
Enig idee waar ik dit probleem kan gaan zoeken? In het weekeind hebben wij problemen gehad met exploits en malware op de site maar dit is verholpen. Het lijkt erop dat er een bestand wordt overschreven door een plugin, maar ik zou niet weten welke. ik gebruik onder andere Poor Guys Swiss knife.
Beste Patrick, dat is heel lastig om te zeggen. Als je last van malware op de site hebt gehad is het wellicht wijs om een backup terug te zetten die wel goed is. Of de WooCommerce plugin bestanden even opnieuw downloaden en opnieuw op de website zetten, zodat je zeker weet dat alle bestanden goed zijn. Ik weet dat er problemen zijn geweest met woocommerce en een nieuwe versie kan dingen dus verhelpen. Maar ik zou toch echt nog eens goed de hele site nakijken of er echt nergens meer iets zit.
Ik heb de site nog nagekeken en geen vreemde dingen gevonden, ik heb alle plugins een voor een gedeactiveerd dit maakte geen verschil, hierna heb ik de plugins ook fysiek verwijdert, dit maakt ook niet uit. Ook woocommerce zelf gedeactiveerd en hierna weer geactiveerd, ook gen verschil.
Het lijkt dat er in de database iets is ingesteld wat niet geflusht word door het deactiveren van de plugins. Als er eerst een account wordt aangemaakt werkt alles wel goed, dan kan er een shipping en billing adres worden ingegeven.
Ik heb ook nog geprobeerd op met een andere plugin (woocommerce jetpack) de checkout te veranderen, maar wat ik hier ook in verander wordt niet doorgevoerd op de site.
Heb jij nog een idee? Misschien een tabel in de database flushen of verwijderen? (maar welke?)
Ik weet het verder zo ook niet Patrick. Ik denk dat dit het beste even kunt voorleggen bij WooCommerce/WooThemes zelf.
Hallo Karin,
Het probleem is opgelost, en er kan weer als gast betaald worden. Ook het probleem met het invullen van adres gegevens is hiermee opgelost. Het probleem zat toch in een plugin (woocommerce alter inventory). Samen met de hosting provider zijn we er achter gekomen dat deze plugin heel de checkout in de war gooit.
In ieder geval bedankt voor je reacties.
Beste,
Na het instellen van de shop heb ik de taal van wordpress gewijzigd van Nederlands naar Frans, nu als ik de producten wil bekijken en op opties klik( variaties van producten) zie ik enkel de foto en niet meer de info van het product. Iemand een idee waar dit kan aanliggen?
Alvast bedankt!
Ik zou het zo niet direct weten. Als je de taal van WordPress wijzigt zou dat verder geen invloed moeten hebben.. tenzij je een meertalige website hebt en niet overal een vertaling van, of de vertalingen niet goed hebt ingesteld. Maar dat is nu lastig te beoordelen
Hallo,
Na het updaten van Woocommerce in wordpress krijg ik steeds de melding:
Je thema (Elision) bevat verouderde kopieën van een aantal WooCommerce template bestanden….
Wat is voor mij nu de eerste stap die ik moet uitvoeren?
Alvast bedankt!
Wat aik doe is kijken of alles nog gewoon werkt. Soms hoef je namelijk helemaal niets te doen. Het is helemaal afhankelijk van wat je hebt aangepast. Soms kun je ook gewoon eens kijken wat er gebeurt als je in je theme folder de woocommerce folder even uitzet door hem te renamen naar bijv. woorcomemrce2….bij updates van WooCommerce veranderen er ook soms dingen ten goede en heb je geen custom templates meer nodig.