Vorige week kwam WordPress met een grote update. WordPress kent twee soorten updates: de kleine, ofwel minor updates die van bijv 6.0 naar 6.0.4 gaan) en de grote, ofwel major updates, die van versie 6.0.x naar 6.1 of soms zelfs (bij hele grote wijzigingen) naar versie 7.
Uit ervaring weet ik dat de kleine updates in de regel zonder problemen uit te voeren zijn. Hier gaat het namelijk meestal om kleine veiligheidsupdates en oplossen van problemen die ontdekt zijn na vrijgeven van een nieuwe updates. Veel spannender is het altijd met de grotere updates. Het is altijd maar weer de vraag in hoeverre het thema en de geïnstalleerde plugins blijven werken in deze nieuwe versie. De meeste premium/pro/betaalde plugins hebben je mailadres en sturen vooraf een waarschuwing of werkwijze om te upgraden. Zo ook bijvoorbeeld bij een van de grotere vertaalplugins WPML. Een paar weken terug stuurden zij al een waarschuwingsbrief dat er problemen kunnen komen en hoe je ze voor kunt zijn. hoewel alle ontwikkelaars de beta-versies van WordPress kunnen volgen lukt het niet altijd om tijdig ook een update van de plugins uit te brengen.
Het is dus belangrijk om bij een update je even goed in te lezen wat de ervaringen met de update zijn. Ik wacht daarom ook meestal tot de eerste kleine update, zodat de toch nog gevonden kinderziektes er weer uit zijn.
Dat doe ik ook voor mijn onderhoudsklanten. Goed de blogs en berichten in de gaten houden en pas hun site van een update voorzien als het sein echt goed op groen staat. En dan natuurlijk eerst op een testomgeving en daarna pas voor het echie.
En de WordPress omgeving van hostingklanten die zelf het onderhoud willen doen heb ik zo ingericht dat voor een update van WordPress of plugin, een backup wordt gemaakt.. zodat ik altijd samen met die klant weer een stapje terug kan doen mocht het fout gaan.
Een stukje ontzorgen… daar hou ik van.