Supportvraag van iemand die zelf onderhoud doet aan de lijn. Ze had de update voor WordPress gezien en netjes de site naar de laatste versie gebracht. Maar opeens waren er nu problemen met WPML, wat nu?
Zelf heb ik nog geen updates naar WordPress 6.1 gedaan op live sites. Er zijn geen veiligheidsissues en ik wacht bij een major update meestal tot de eerste minor-update. Dan zijn de nog niet opgemerkte bugs er wel uit en hebben de meeste plugin-ontwikkelaars wel een update voor WP6.1 staan.
Als premium plugin had WPML de klanten wel netjes ruim voor de update van WordPress gemaild wat een juiste manier van handelen was bij de update naar 6.1. Eerste WPML naar de laatste versie, die ze klaar hadden staan in de site, en dan pas WP.
Gelukkig kon deze persoon een backup laten terug zetten, maar ik merk vaak met dit soort vragen dat die backup niet geregeld is, of dat een provider wel een backup maakt, maar alleen voor eigen gebruik en niet voor hun klanten. En dat kan een groot probleem geven.
Alle klanten die bij mij een onderhoudsabonnement hebben krijgen standaard een extra backup plugin die voor elke update van een plugin een tussenbackup maakt van alles wat sinds de laatste backup is gewijzigd(incrementele backup), zodat we heel snel terug kunnen gaan naar een oudere situatie. En sites waarbij ik twijfel of alles goed gaat, gaan eerst in een staging naar de updates toe. Gaat het daar goed, dan volgt de live site pas.
Deze dame ging nog even nadenken of ze wellicht de updates uit handen ging geven. Het gaf elke keer toch wel stress. Ik hoop haar binnenkort als klant te mogen verwelkomen. Ontzorgen, daar houd ik van. Doen waar je energie van krijgt en waar je stress van krijgt… uitbesteden als dat kan. #wordpress